28 februari, 2018

Blog

Triathlonclinic voor Gelderland Sport van Omroep Gelderland

Op zondag 27 mei j.l. mochten Eddy Lamers, Gerben Duenk en Denise van der Donk een triathlonclinic verzorgen voor het programma Gelderland Sport van Omroep Gelderland. Negen enthousiaste deelnemers afkomstig uit Gendt, Arnhem, Aalten en Groenlo stonden stipt om 14.00 uur klaar.

Gerben en Denise verzorgden ’s morgens nog een fietstraining, ook als onderdeel van de triathlonclinic Aalten. Eddy kwam ook enigzins licht bezweet aan, want hij kwam rechtstreeks uit Hengelo Gld., waar hij winnaar was van de 1/8e triathlon! Speciaal voor deze clinic liet hij de prijsuitreiking aan zich voorbij gaan, om op tijd bij ons aanwezig te zijn.

Eddy voorzag de deelnemers van handige tips bij de zwemstart, zwem-exit en wissel zwemmen / fietsen. Gerben gaf nuttige adviezen omtrent het fietsen zoals het uittrekken van de schoenen op de fiets en wissel fiets / hardlopen.

Denise gaf loopscholing; Op ritme lopen, arminzet en ademhalingsoefeningen rekeninghoudend met de overgang van het fietsen naar het hardlopen.

Uitleg geven of deelnemen wetende dat er camera’s draaien en geïnterviewd worden is toch best spannend. Desalniettemin was het een geweldige middag. Deelnemers (iedereen met zijn of haar eigen verhaal) bedankt voor jullie inzet en binnenkort zien we onszelf terug bij Gelderland Sport.


Mijn eerste “hele”…

Op zondag 8 april j.l. liep ik de Marathon van Rotterdam. Mijn eerste “hele” en zeker niet de laatste. Mocht je het leuk vinden om te lezen hoe ik deze dag ervaren heb en hoe ik me heb voorbereid, klik dan op onderstaande link.

Verslag van de NN Marathon Rotterdam


Een paar kilootjes aan gewicht verliezen: Waarom lukt het de een wel en de ander niet?

Sommige mensen houden zich moeiteloos aan een persoonlijk weekmenu om bijvoorbeeld een paar kilootjes lichter te worden. Waarom lukt het de een wel en de ander niet? Misschien heeft het met je motivatie te maken. Komt die van binnen of van buiten?

Om gewicht te verliezen, om te werken aan een gezonde leefstijl, of om bijvoorbeeld voor het eerst tien kilometer te kunnen hardlopen moet je gemotiveerd zijn. En ja, natuurlijk wil iedereen wel lekker slank en fit zijn, dus dat lijkt een open deur. Toch zijn er verschillende redenen om een paar kilo’s af te vallen, om aan je fitheid te werken en de een werkt een stuk beter dan de ander. Het verschil tussen interne en externe motivatie en alles wat daartussen zit. Er zijn vier soorten:

  1. Externe motivatie: Gewicht verliezen omdat iemand anders dat van je wil. Bijvoorbeeld je partner, of je kind. Het wordt van buitenaf opgelegd en tja, dat werkt nu eenmaal niet zo goed.
  2. Er is ook motivatie uit schuldgevoel. Het vervelende gevoel dat je krijgt als het (weer) niet lukt om je aan je weekmenu te houden. Je voelt je schuldig, of slap of niet wilskrachtig genoeg. Dat vervelende gevoel kan er bij sommige mensen voor zorgen dat je je toch weer aan je weekschema houdt, maar het is op de lange termijn geen sterke motivator.
  3. Je motivatie kan ook voortkomen uit een belang. Je wilt bijvoorbeeld afvallen omdat je gezondheid eronder heeft te lijden. Of omdat er een feest aankomt en je in die mooie jurk wilt passen. Of je traint voor een halve marathon. Deze vorm van motivatie is al een stuk krachtiger.
  4. Tot slot is er intrinsieke motivatie. Dit is de allerkrachtigste vorm van motivatie, omdat die helemaal uit jezelf komt. Het geheim is dat je het leuk maakt voor jezelf. Je eet bijvoorbeeld extra lekker omdat je op dieet bent, of je experimenteert wat meer in de keuken. En als je meer gaat sporten, kies je een vorm waar je echt zelf plezier in hebt. Bijvoorbeeld wandelen in de natuur, dansen of fietsen.

Hoe meer intrinsiek gemotiveerd je bent, hoe gemakkelijker het is om je doel te behalen. Hoe zit dat met jou? En kun je manieren vinden om het leuker voor jezelf te maken?

 


Wat is Migraine en wat kun je zelf doen om de klachten zoveel mogelijk te beperken?

Cliënten hoor ik steeds vaker zeggen dat ze last hebben van migraine. En iedere keer vraag ik me af of dat wel echt zo is. Het kan ook spanningshoofdpijn zijn bijvoorbeeld. Wat zijn de verschillen hierin? Ik wil er meer over weten en zodoende heb ik een training hierin gevolgd; Migraine, voeding en leefstijladviezen. De meest belangrijke kenmerken en aandachtspunten heb ik samengevat.

Wist je dat…

  • Elke dag ongeveer 70.000 Nederlanders een migraine-aanval heeft?
  • Migraine in Nederland aanmerkelijk meer voorkomt dan in alle andere Europese landen?
  • Het twee- tot driemaal zoveel voorkomt bij vrouwen dan als bij mannen?
  • Migraine een chronische aandoening is en erfelijke factoren de kans op migraine vergroten?

Migraine is een neuro vasculaire aandoening. Een aandoening van de hersenen en de bloedvaten in de hersenvliezen, ontstaan door neurale prikkelingen die na een plotse tijdelijke vernauwing een verwijding van de bloedvaten tot gevolg heeft. Een migraine-aanval verloopt in fases, waarbij het hele lichaam gedurende aanval is ontregeld. Na spanningshoofdpijn is het de meest voorkomende vorm van hoofdpijn.

Kenmerken migraine

Bij volwassenen zijn de kenmerken van migraine als volgt:

  • De pijn zit vaak aan 1 kant van het hoofd
  • Meestal ernstige hoofdpijn; bonzende of kloppende pijn
  • Misselijkheid en overgeven zijn vaak bijverschijnselen
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid en geur
  • Iedere inspanning is onmogelijk en verergert de pijn
  • De aanval komt plotseling op
  • Duur: 3-4 dagen per aanval en verloopt gefaseerd (onbehandeld)

Behandeling migraine

Het is mogelijk om zelf een hoofdpijndiagnose te stellen, bijvoorbeeld door de 3-vragen zelftest:

  1. Heb je de afgelopen 3 maanden door je hoofdpijn bepaalde activiteiten minimaal een dag lang niet uit kunnen voeren?
  2. Ben je misselijk of heb je last van je maag als je hoofdpijn hebt?
  3. Heb je last van (scherp) licht als je hoofdpijn hebt?

Hoofdpijnpatronen zijn over het algemeen goed te herkennen. Ook is het aan te raden een zogenaamd hoofdpijndagboek bij te houden, want…meten is weten! Dit geeft inzicht in de uitlokkende factoren zoals de ernst, kenmerken hoofdpijn, de klachten aan het begin van de aanval, mogelijk uitlokkende factoren (bijvoorbeeld menstruatie of stress), de ingenomen medicatie, de invloed van migraine op je activiteiten en de duur van de aanval.

Extreme vermoeidheid, ontspanning na stress (bijvoorbeeld het begin van je vakantie), weersverandering, voeding en teveel en frequent gebruik van pijnstillers zijn drempelverlagende factoren voor migraine. De 3 R’s: Rust, Reinheid en Regelmaat is een regel die zeker niet vergeten mag worden om de klachten van migraine zoveel mogelijk te beperken. Hier kan ik je mee op weg helpen, waarbij we gezamenlijk aan de slag gaan met aanpassingen in jouw leefstijl(patronen).

Migraine en voeding

Een uitlokkende factor voor migraine is voeding zodra binnen 6 uur na inname een migraine-aanval ontstaat! Schommelingen in bloedsuikerspiegel, onvoldoende vocht, weglaten of toevoegen voedingsstoffen zijn uitlokkende factoren. Tyramine zit onder meer in chocola, wijn, bier en de meeste kaassoorten (behalve ricotta, hüttenkäse en smeerkaas). Tyramine speelt een rol bij de afscheiding van noradrenaline. Dat zorgt voor een vaatvernauwend effect met als gevolg een verhoging van hartfrequentie en bloeddruk.

Ook mononatriumglutamaat (E621) speelt een rol hierin. Dit zit in tomaten, gefermenteerde sojaproducten en oude kaas. Het zorgt voor een sterk vernauwende werking van het bloedvat.

Aspartaam (E951) is een kunstmatige zoetstof en is 160-200 maal zoeter dan suiker en zit in in light-producten. Bij kortdurend gebruik zullen er geen hoofdpijnklachten optreden, maar bij elke dag langdurig gebruik wel (> 14-24 dagen).

De oorzaak van migraine kan niet worden weggenomen, wel kun je leren om er beter mee om te gaan om klachten zoveel mogelijk te beperken. Bij de preventieve behandeling help ik je graag op weg.

Heb je behoefte aan meer informatie en/of wil je aan de slag met het hoofdpijndagboek? Neem dan geheel vrijblijvend eens contact met mij op!

Bron: Mates medisch advies trainingen en support